Organizacja o nazwie Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! zainicjowała petycję skierowaną do urzędników miasta Krakowa i władz województwa małopolskiego. W dokumencie tym, stowarzyszenie przedstawia swoje propozycje dotyczące możliwości poprawy i dalszego rozwoju systemu komunikacji kolejowej na obszarze miasta. Zwraca uwagę na fakt, że niektóre stacje kolejowe, które zostały wybudowane za znaczne kwoty, są niewystarczająco wykorzystywane, obsługując mniej niż 9 pasażerów dziennie.

Dalej, w tekście petycji, autorzy podkreślają, że kolej ma szansę stać się skutecznym antidotum na notorycznie zatłoczone ulice Krakowa, ale obecnie istniejące problemy takie jak rzadko kursujące pociągi, nieatrakcyjny cennik biletów oraz trudności z dostępem do niektórych stacji za pomocą komunikacji publicznej zniechęcają potencjalnych pasażerów.

Petycja zawiera pięć głównych postulatów: po pierwsze, utworzenie miejskiej sieci kolejowej poprzez wprowadzenie częstszych kursów pociągów na krótsze dystanse. Po drugie, rozbudowa istniejących stacji kolejowych i wykorzystanie infrastruktury linii towarowych poprzez przeprowadzenie odpowiednich inwestycji, które pozwolą na obsługę ruchu pasażerskiego na tzw. „małej obwodnicy towarowej” przebiegającej przez Prądnik Biały, Grzegórzki i Podgórze. W tym kontekście podkreślane jest znaczenie budowy nowych łącznic i przystanków oraz maksymalnego wykorzystania potencjału linii kolejowej do Nowej Huty.

Trzeci postulat dotyczy wprowadzenia bardziej korzystnej taryfy biletowej – obecnie miesięczny abonament na pociągi i komunikację miejską wynosi 159 zł, podczas gdy w Warszawie za używanie znacznie bardziej zaawansowanego systemu komunikacji miejskiej należy zapłacić jedynie 98 zł. Czwarty postulat polega na lepszej koordynacji między kolejami a innymi środkami transportu publicznego, co oznacza, że w pobliżu stacji kolejowych powinny być zlokalizowane przystanki autobusowe a rozkłady jazdy powinny być zsynchronizowane.

Na koniec, przewodniczący Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków!, Krzysztof Kwarciak, zauważa, że choć metro jest często podnoszone jako potencjalne rozwiązanie problemów transportowych miasta, to w praktyce perspektywa jego realizacji wydaje się bardzo odległa. Dodatkowo, nawet po uruchomieniu metra, nie będzie ono w stanie pokryć całej rozbudowanej sieci transportowej miasta – stąd propozycja skoncentrowania się na rozbudowie sieci kolejowej, która może być kosztowna, ale w porównaniu z innymi rozwiązaniami jest najbardziej ekonomiczna i szybka do wprowadzenia.